måndag, januari 26, 2009

Film och sånt.

Filmproduktion och jämställdhet har aldrig gått hand i hand, tyvärr. Det är lite synd, för kvinnor går ju också på bio och ibland skulle det vara trevligt att se världen ur någon annans synvinkel än en trött, bitter medelålders man. Varför inte en trött, bitter medelålders kvinna? Fast jag tror inte att ökat filmstöd till kvinnliga filmmänniskor är hela svaret, många försvinner redan på utbildingsnivån, för just det, det är ju mest trötta, bittra medelålders män som har hand om utbildningarna många är bittra för att de själva inte blev filmare (jag vet, jag har träffat på några stycken av dem...).

Nu säger jag inte att trötta, bittra medelålders män inte kan undervisa i film, inte alls, många jättebra, men kanske att det också skulle behövas lite kvinnor. Och kanske att man borde se varför så många tjejer försvinner så snabbt. Kanske beror det inte enbart på barnafödande utan på olika outtalade uppfattningar och tendenser, som mer eller mindre går ut på att tjejer inte kan göra film. Personligen tror jag att det finns minst lika många tjejer som killar som har intressanta berättelser att göra film av och att de skulle vara minst lika duktiga på att producera film som killarna, det gäller bara inte att skrämma bort dem eller förstöra deras självförtroende med plumpa och nedlåtande kommentarer.

1 kommentar:

pernilla sa...

Mitt i prick.