fredag, januari 02, 2009

Sexdrifer och sexskämt.

Jag fick en fråga om varför blir det lustigt när en kvinna bejakar sin sexdrift? Alltså i skämt och sånt, t.ex. i historien om mannen som upptäcker att vaktelägg är afrodisiakum när han matat frun (som kommit överens med honom om att bara ha sex på dagar med r, fredag, lördag etc) med dessa ägg ett tag, och frågar henne vad det är för dag idag - svar: "Trisdag...?" och det finns ju så många andra historier likt denna. Poängen är väl att kvinnor inte är sexuella, per definition, fast det intressanta är ju att kvinnor samtidigt anses spela på sin sexualitet hela tiden för att komma någonstans här i världen, den som inte finns alltså. Kolla på Mission Impossible-filmerna så fattar ni vad jag menar... och för er som har sett den eller inte vill se dem, är de filmerna sprängfull med skämt i stil med "Kvinnor är som en apor dom kastar sig från gren till gren...". För att inte tala om kvinnliga FBI-agenterna som ber om ursäkt när de blir skjutna, de är bara konstiga rent allmänt, som om en man skulle be om ursäkt, för vad liksom? Vad är det med kvinnlig sexdrift liksom, finns den eller finns den inte, är den rolig är inte? Och hur är det med den manliga? Borde finnas skämt om den också, tycker man, eller är den bara o(-)rolig?

Sen såg jag den första timmen på Fantastic Four "Rise of the Silver Surfer" och än en gång i en film är alien hetro, jag har nog tagit upp det här innan, men är det inte konstigt att utomjordingarna är precis som vi? Samma kön, samma sexpreferenser, som att det inte finns något annat. En del utomjordingar är iofs asexuella, men de är ganska lätträknade. är verkligen tanken på könslösa varelser och könslös kärlek så svindlande att inte ens utomjodringarna på film kan vara det? Inte ens Jabba de Hutt, trots att hen är en snigel, suck, hur ska man kunna ändra på nåt?

En annan sorts sexskämt som visst är för grovt för Svt, bjuder Robert Aschberg på, jag vet inte vad jag tycker om det, det var ju inte så jätteroligt, men jag vet inte om det var grovt nog att bli bortklippt, jag har hört värre på tv, måste jag säga.


11 kommentarer:

pernilla sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
pernilla sa...

Men vad löjlig du är, det vet du väl att tjejer inte vill ligga. Nu försöker du bara vara tuff.
Min vän, som sitter bredvid mig nu, berättade om en vän till honom, som tog hem tjejer från krogen men hade inte sex med dem, utan bara ville ha någon att krama och vakna upp med. Dessa tjejer blev tydligen skitarga och började slå på honom när de insåg att det inte skulle bli knulla av. Spännande.

Martin sa...

Fast sen har du ju Aliens filmerna, där finns det ju inga pojkar, om vi nu inte räknar dom där sakerna som kläcks och hoppar på någon och stryper dom med sin svans bara för att dom ska få föra in sin äggläggare i offrets mun och spruta in något där som pojkar, eller det faktum att alla aliens har en tunga som påminner om en kuk med tänder... Ehh, det var inget vid närmare eftertanke... :p

Sarha sa...

Martin: anledningen till att det inte finns några pojkar i Alien, (fast det finns det ju...) är att det är en kvinnlig hjälte och grejen med kvinnliga hjältar att de inte kan rädda män, man kan inte rädda någon som är över en själv i hierarkin (om jag bara kom ihåg var jag läste det, när jag läste sådär filmvetenskap hade jag kunna hänvisat till nåt) om man inte är en hund eller nåt djur, djur kan rädda barn trots att de står under barnen. Typ.

Pernilla: ja, jo du har rätt, jag försöker bara vara tuff... och himla elakt av den där killen att inte ha sex med tjejerna, han kunde väl ha förvarnat dom iaf? :P Klä ut sig tjej eller nåt, säga att han har mens... vad som helst...

Martin sa...

Nu tänkte iofs jag på själva aliensarna, där verkar det inte finnas några pojkar, ungefär som bin eller myror....

Sarha sa...

Aha, okej, men det finns ju manliga bin, drönare, fast dom blir utslängda när de gjort sitt..

Martin sa...

Fast aliens har lite samma sak, drottningen lägger ägg som är obefruktade men som det ändå finns liv i (drönaren), drönaren kläcks och hoppar på någon och tvingar ner sitt organ i munnen på denne och vips så har befruktning skett och sen föds en alien (antagligen av honkön)...

Drönaren blir ju utkörd för han inte fyller en funktion i samhället, detsamma gäller befruktarna i aliens, när dom fyllt sin funktion kan dom dö...

Sarha sa...

martin, vart vill du komma? jag förstår inte...

Martin sa...

Jag tror att jag ville komma fram till att du hade rätt...

Sarha sa...

jaja, bara vi är överrens så... :p

Martin sa...

ja sålänge vi är överrens om att du har rätt så är det nog ingen fara... :p