lördag, januari 24, 2009

Sista dagen.

Sista dagen som tidningsbud och sista dagen som 29:åring hur firar man det bäst? Med att tvätta, äta billig schweizisk choklad från ÖoB, handboll och smörgåstårta såklart! Jag tror att jag kanske blev lite för kall inatt under cykelturen, för jag är lite snorig idag, jobbigt om jag blir förkyld, men sånt ska ju överlevas också! Efter handbollen och smörgåstårtan ska jag ta tag i min konstvetenskaps c-uppsats, jag funderar på om jag ska ändra lite på frågeställningen och koncentrerar mej mer på bildanalysen än teoristudien, jag kanske kan visa min teorihypotes med bildanalyserna, istället för tvärtom.

Och för er som inte vet vad jag ska skriva om så ska jag försöka förklara lite snabbt. Jag ska titta närmare på "queera" familjeporträtt och parporträtt och se hur könen gestaltas i bilderna med hjälp av olika teorier för att i slutändan visa på svagheten med queerteorin, som jag anser använts lite slarvigt i bildanalyser. Många queeranalyser av bilder som jag har tagit del av handlar typ om att kvinnan klär sig som man och det är queer eller kvinnan klär sig som kvinnliga stereotyper och det är också queer eller om bakgrunden är rosa är det queer, allting är liksom queer. De flesta är ganska ytliga och ganska intetsägande och jag menar att det beror på att queerteorin ensam är en väldigt trubbigt analysverktyg och att man måste komplettera den med andra teorier, alltså man måste se på det queera ur ett speciellt perspektiv, t.ex. sociologiskt, historiskt osv. Om det nu finns något som är queer egentligen, jag ska vara ärlig jag är lite skeptisk till queerteorin, men det beror nog mest på en del teoretikers förnekelse av svagheterna, de blir som små trotsiga ungar ibland och om man inte vill se svagheterna kan man ju heller inte utveckla den.

Nåväl, vi får se hur det hela utvecklar sig, jag kanske kommer på helt annat under skrivandets gång... :P

Inga kommentarer: