lördag, januari 24, 2009

Mitt bästa semlebulle recept.

Folk har frågat mej om jag har något bra recept på semlelbullar och tänk för att jag har det, ett recpet som jag iofs har hittat på internet och modifierat lite, men jag kommer inte ihåg på vilken sida, men här kommer det iaf.

Semelbullar (c:a 15 st)

50 g jäst
50 g fast smör
3 dl mjölk
1 dl kesella
lite salt
lite kardemumma
1 dl socker
1 ägg
2 tsk bakpulver
9-10 dl mjöl

1. Smula ner jästen i en bunke
2. Smält smöret. Tillsätt mjölk och värm till 37 grader.
3. Häll degspadet över jästen. Rör tills upplöst.
4. Tillsätt kesella, salt, kardemumma, socker och ägg. Blanda bakpulver med mjöl och rör ner.
5. Arbeta ihop till deg som släpper bunken.
6. Jäs övertäckt ca 30 minuter.
7. Ta upp på mjölat bord, rulla ut till rulle och dela i ca 15 bitar.
8. Forma varje bit till rund, slät bulle
9. Lägg dem på smord plåt och låt jäsa ytterligare 30 minuter övertäckta.
10. Pensla med uppvispat ägg
11. Grädda i ugnen (varmluft 200grader, ca 9 minuter), 225 i 15 min.
12. Låt bullarna kallna under duk på galler.

Jag gillar inte mandelmassa så jag brukar mosa banan (godare om man låter bullen stå och dra lite) eller vaniljkräm och har tänkt prova chokladmousse och bärmousse någon gång. Det går också bra med sylt eller mixade bär.

Inga kommentarer: