tisdag, oktober 07, 2008

Vardagshållfasthetslära

Jag har en vän som heter Per, han är maskiningenjör. När jag var hemma hos honom i hans studentlägenhet i Skövde när vi båda pluggade där, tittade jag lite i en av hans kursböcker. Det var en tjock blå bok full med matematiska formler och det hette nåt med hållfasthetslära. Jag förstod inte ett smack, men Per som är väldans pedagogisk förklarade att det hade med olika materials hållfasthet, alltså man kan liksom räkna ut hur mycket vikt olika material kan hålla upp. Helt fantastiskt och jag tänkte att det kommer jag nog aldrig behöva ägna mej åt. Men jag kanske skulle ha lagt några av de där formlerna på minnet. Frågan är bara om några av de där formlerna i den tjocka boken skulle passa in på sockerkakstårtbottnar. För det skulle jag ha användning av i dag t.ex. Då jag bakade en tårta och mittenbotten blev för tunn och gick sönder, vanlijkrämen för lös och tårtan trillade ur sig själv.

Men det blir nog god iaf, tror jag, men jag ser inte fram emot när man ska börja skära i den och försöka få ut tårtbitar. Och tårta ska man ju ha på sin namnsdag, med eller utan hållfasthet.

Min ohållfastbara tårta och mitten av tårtan vid sidan av (vilken tur att det inte var en bro jag byggde).

Uppdatering: Jag fick en formel för hur man räknar ut dragspänningen i sockerkakan,

och för att veta vad kakan håller för måste man veta hur stort sigma är och för att ta reda på det måste man dra sönder sockerkakan, å då är det ju liksom redan försent sa ingenjören.


Inga kommentarer: