torsdag, oktober 16, 2008

Tillägg till filmlistan

Jag såg just att jag hade glömt att skriva lite om två filmer, Apocalypse now och Afterlife. De flesta har väl sett Francis Ford Coppolas filmatisering av Joseph Conrads novell Mörkrets hjärta och det behövs kanske inte sägas något om filmen heller. Däremot retar det mej att den enda kvinnliga regissiören som jag kunde komma på som kanske hade platsat på listan är Francis dotter Sophia, jag tycker att det borde finnas många fler och det borde inte vara så svårt att komma på dom, det borde ju vara lika lätt som med de manliga. Fast de tär klart nånstans läste jag att 98 % av alla film har manliga regissörer och typ lika många filmer har manliga huvudkaraktärer, så det är kanske inte så konstigt ändå.

Afterlife däremot kanske inte så många känner till, en japanska film som än så länge (ta i trä) har fått nån dålig amerikansk remake. Den handlar om livet efter döden och faktiskt så är många av de som är med i filmen helt vanliga männsikor som filmarna har tagit in från gatan, i princip. I en del filmer funkar de tinte alls, men just i den här filmen så älskar jag det, de människorna och deras historier gör berättlesen så mycket varmare.

Dessutom borde ju Ang Lee också nämnas i samma veva som Chaplin och Almodovar, jag kunde inte välja ut enbart en film av honom heller.

Inga kommentarer: