onsdag, oktober 15, 2008

Min filmlista

Det här är mer en kompletteringslista till Martins lista. Som ni kanske märker tycker jag om lite äldre filmer men jag hoppas ändå att det inte är filmsnobblista, allt för mycket iaf. Hoppas att alla länkar går till rätt ställen nu, det blev rätt körigt ett tag.

Storstadshamn (On the waterfront), 1954. En av Marlon Brandos absolut bästa skådespelarprestation och Kazan är en av filmhistoriens bästa filmregissör, kolla youtube-klippet "I could have been a contender"

Ung rebell (Rebel Without A Cause), 1955. En film om hur det är att vara en vilsen tonåring, "You´re tearing me apart"

The State Of Things (L'Etat des Choses), 1982. När vi tittade på den här filmen i skolan var det bara jag och en tjej till som tyckte om den de andra tyckte bara den var konstig. Efter har jag sett om den och den blir bara bättre och bättre, Wenders när han är som bäst.

Himmel över Berlin (Der Himmel über Berlin), 1987. Det är egentligen ganska självklart att Wenders har med tre filmer på min lista, han är ett geni när de tkommer till att berätta historier om människor. Tunnelbanescenen

The million dollar Hotel, 2000. Ett mästerverk helt enkelt! Öppningsscenen

Mystery train, 1989. Jim Jarmusch när han är som bäst, egentligen borde Night on earth vara med också, men jag gillar faktiskt inte Rom-delen i den filmen. "Eat the plum"

Clerks, 1994. Kevin Smith är ett humorgeni om än ganska barnslig, fast den här filmen är en orgie i nördskämt. "My pipes needs cleaning"

Love story, 1970. Jag fick hjärnsläpp och glömde bort namnet på Jennifer när jag och Emil spelade Buzz Hollywood Quiz när jag var i Skövde senat, jag har fortfarande inte förlåtet mej själv, Öppningsscenen

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb, 1964. Ord är överflödiga när det kommer till den här filmen. "You'll have to answer to the Coca-Cola company"

Donnie Darko, 2001. Helt sjuk bra och kaniner har aldrig varit otäckare, "The rabbits are us, Donnie"

Duellen (Duel), 1971. Herr Speilbergs första film finns i sin helhet på youtube, helt klart sevärd. introscenen

Blue Velvet, 19786. David Lynch är en mästare på att göra filmer som befinner sig någonstans mellan dröm och verklighet, "Mommy loves you"

A clockwork orange, 1971. Ultravåld med långa näsor, Porslinpenisen

Rom-öppen stad (Roma, città aperta), 1945. Rossillins mästerverk (nämnas bör också Fellinis mästerverk med nästan samma namn, Roma) "Look, you´re a communist"

Birdy, 1984. En film om en märklig och mäktig vänskap, Sopptippscenen

Videodrome, 1983. En mer oroväckande film än denna är svår att hitta, "I want you Max"

Cykeltjuven
(Ladri di biciclette), 1948. En av de mest rörande filmerna som gjorts, Slutscenen

Pi, 1998. jag fick låna denna film av en kille i skolan när vi både skrev c-uppsatser om expreimentella filmer och den skakade om min världsbild ordentligt, Öppningscenen

Stalker, 1979. ännu en film där ord är överflödiga, första gången jag såg slutscenen fattade jag inte nåt, men jag kunde ändå uppskatta den visuella poesin. Slutscenen

Hets, 1944. Skolan är en tacksam miljö att göra otäcka filmer i, men denna film är ändå otäckast av de alla.

They Shoot horses, don´t they, 1969. En av de där filmerna som man bara måste se, "YOWZA, YOWZA"

Gökboet (One flew over the cuckoo´s nest), 1975. En av de där filmerna som förändrar ditt liv efter du har sett den, Elchockscenen

Apocalypse now, 1979. "I love the smell of napalm in the morning"

Afterlife (Wandafuru raifu), 1998. "Red shoes"

Bubblare, de som inte riktigt fick plats.

Chinatown, 1974. Klart att den här filmen borde varit med på listan, men nu blev det inte så Trailer

Goodbye Lenin, 2003. En skildring av Tyskland efter murens fall och hur det har påverkat staden och människorna. Rosaflufflampan

Death wish, 1974. Egentligen borde den här filmen inte vara med på listan, och definitivt inte uppföljarna, men faktum kvarstår,Charles Bronson är den ende som kan konkurrera med Chuck Norris, det är värst ett omnämnande. Trailer

Självklart ska också Charles Chaplin och Pedro Almodovar vara med på listan, men jag kunde faktiskt inte välja filmer och det blev lite för mycket att ta med alla så jag valde att inte ta med någon, men som sagt vad, de SKA vara med!

Inga kommentarer: