tisdag, oktober 07, 2008

Lite som att sparka in en öppen dörr

Marie fick titta på en skärm som visade henne underifrån när hon satt på toaletten, det tyckte hon inte om och säger till DN:

Det är så mycket som är snett i samhället i dag. Inget är hemligt längre. Man ska öppna alla lådor och ta bort all spänning och all intimitet. Det är bara skit, helt enkelt.

Och vet ni vad jag tänker på? Jag tänker på de där tre bokstäverna som jag har blivit toktrött på, FRA. Det väl liksom samma sak, fast jag tittar hellre på min rumpa på toa än har nån som läser mejl och sånt.

Nu har jag inte sett konstinstallationen jag gick faktiskt inte på toa när jag var på konsthallen. Men toalettkonst tycker jag själv är intressant, för nu för tiden så känns toaletten som det enda stället som man får och kan vara helt privat och kanske är det därför vi blir så kränkta på toaletten. Men en intressant grej med toaletter är den s.k. tjejtoan, dvs. flera tjejer går inte toan samtidigt och kissar och pratar, då är det inte frågan om att bli kränkt utan det är en social grej. Och på toan kan man prata om precis vadsom helst, som att "vi kan ju kissa tillsammans, då kan vi också bli privata när vi pratar". Jag ska vara ärlig, jag gillar inte tjejtoan så mycket, jag känner mej alltid lite obehaglig till mods när jag hamnar i såna situationer, men samtidigt kan det kännas så jäkla befriande också. Kanske är det ås man kan se på toalettkonst, som en total befrielse från allt det som anses vara privat, när man kissa och bajsa inför folk behöver man inte vara så himla rädd längre för att man ska göra fel eller göra bort sig. Man har liksom redan gjort det värsta man kan göra, lite som när man drömmer stressdrömmar om att man är naken inför folk.

Inga kommentarer: