fredag, oktober 17, 2008

Julmarknad och annat blaj

Idag var jag på årets första och kanske ända julmarknad, Åminne Bruk utanför Värnamo var skådeplatsen. Om jag säger att jag endast handlade av Mariannelunds Karamellkokeriet tror jag att väldigt få av er som känner mig blir överraskade, så sjukt gott godis, så många olika sorters fudge, jag kunde ju knappt välja. Jag provsmakade även ostkaka (som jag inte tycker om, inte ens lite, men hon nästan tvingade in pinnen i munnen på mej, så jag hade inget val) och rökt lax, den var god och jag fick höra en massa om hur man röker lax.

Sex strutar godis blev det idag, lakrits, hallon, mintchokofudge, hallon och päronkarameller.

Ni som känner mig vet hur jag hur fascinerad jag är av "Tomtens julparad" på jultomten, jag ser den tecknade kortfilmen som en metafor för hela livet. Framför allt tycker jag scenen med tomten (Big Daddy) och den söta dockan med lockigt hår som talar när hon blir tillsagd, fladdrar med ögonbrynen (Daddys girl) och får en OK-stämpel i rumpan. Och så den där andra docken som inte pratar som hon ska och som slutligen stämplar sig i rumpan, jag antar att hon är SCUM, för att använda ett sådan uttryck. Idag blev metaforen verklighet, jag blev okejad, inte av jultomten utan av en slyngel inte en dag över 20 år med långt krulligt hår och inte i rumpan (tack gode Gud) utan på handryggen.

Nu har jag fått min OK-stämpel, jag fick betala 60 kr för den.

Jaha, det här är vad solidaritet är!

Nu har jag två växter i mitt fönster som mår lite dåligt, hortensian har tagit sig ganskka bra när jag tog bort alla vissna blad. Däremot är det lite sämre med den lilla juvelorkideskottet som blev kvarglömt i växthuset. Men jag ger inte upp, det har fått varm, ny jord och en ny varm plats, vi får se hur det går.

Inga kommentarer: