måndag, oktober 20, 2008

Det där med könsroller

Jag läste nånstans på internet att 40 % av McDonalds intäkter kommer från försäljningen av Happy Meal, det är rätt mycket det, många feta barn blir det... och många kassa leksaker blir det. Jag hörde från en som jobbar på MAX att där har man en del leksaker i olika färger i disken, mer tjejiga och mer killiga färger, som man ger till ungaran beronde på vilket kön de har. Barnen blir alltså inte bara feta och får en leksak gjord av någon underbetald stackare nånstans i Asien de blir också instöpta i könsrollerna. Min mamma var inne i sportaffären här i byn och skulle titta efter en vinterjacka till min 5-åriga brorsson. Hans mamma gillar färgen brun så hon frågade efter en brun jacka och det hade de, en med ljusrosa foder, varpå försäljaren sa "fast det där gillar nog inte pojkens mamma" och pekade på det rosa fodertyget.

Iaf, när jag blir rik ska jag köpa en massa post-it-lappar och kolla om man kan göra så här i verkligheten, eller bara på film. Men först borde jag ta tag i min konstvetenskaps essä om litteratur rörande postmodernism så jag kan skriva färdigt min c-uppsats snart och kan komma härifrån.

Inga kommentarer: