fredag, oktober 24, 2008

Kulturrådet och gamla gymnasieminnen

Det var ju ingen överraskning att Herr Åman blev utsedd till ny ledamot i styrelsen för Statens kulturråd och jag tycker faktiskt att det är ett bra val, trots att han är ganska mycket liberal, ibland. Alltså nu vet jag ju inte vad han är jag praktiserade ju bara på Färgfabriken i tio veckor, men hans känns liberal på nåt sätt eller så är det bara hans kostymer som gör det. Nu hoppas jag bara på att den borgerliga regeringen lever upp till sina ideal och gör nåt åt icke avdragsgilla sponsringen av kulturen. Kom igen liksom, ni gillar ju sponsring och ni gillar ju inte onödiga skatter så vad är problemet? Varför inte ge kulturen samma chans som idrotten, de är ju lika folkliga båda två, iaf mainstream kulturen men kanske inte den experimentella konsten, fast idrotten får ju en massa bidrag från staten också, så jag ser inget problem egentligen.

Och så trillade jag över en slags intevju med min gamla gymnasielärare Vladimir Oravsky, känns bra att vissa människor inte ändrar på sig. Jag var den ende i klassen fylld av PK-människor som gillade Herr Oravsky, den ende som förstod sig på honom, eller inte förstod sig på honom tillräckligt mycket för att inse att en del människor får man bara tycka om för den de är. Och han var rätt kul, faktiskt och en av få lärare som faktiskt lyssnade på sina elever och tog dem på allvar. Nu har han skrivit en bok som jag inte har läst, dock.

Inga kommentarer: