söndag, augusti 03, 2008

Tåg och sånt

Höghastighetståg är ju bra men när man bor utmed en av Sveriges sämsta järnvägar (och då menar jag kvaliteten på själva rälsen) kan man tycka att det är lite av etthån. Jag menar vore det inte lika bra att satsa på de järnvägar som faktiskt redan finns och som behöver omvårdnad? Nu ska Banverket fixa till de allra sämsta delarna av sträckan mellan Jönköping och Värnamo, men det krävdes ett "dokument inifrån" på bästa sändningstid för att det skulle hända. Jag brukade åka tåg mellan Vaggeryd och Jönköping varje dag när jag gick på gymnasium i Jönköping och jag älskar att åka tåg, fast det tar 45 min. (vilket är mer är dubbelt så lång tid som med bil) till Jönköping och det skakar så man nästan får hjärnskakning därför åker jag inte tåg längre, mer än jag behöver, vilket är typ aldrig till Jönköping.

Nu talar jag om länstrafik och järnvägen är kommunernas ansvar men jag tycker nog att staten skulle hjälpa till också, infrastrukturen tillhör ju alla. Sen kan dom satsa på höghastighetståg och Europabanor hur mycket de vill!

Inga kommentarer: