fredag, augusti 15, 2008

Rövknulleri

Jo, det var ju det här med att bli rövknullad av facket, som i detta fall är Transport, det är inget trevligt, eller det kan ju vara trevligt om båda är med på det, men jag känner att jag inte vill bli rövknullad, iaf inte just nu och inte av Transport. För så här är det, from 1 September är det ny lönesättning för tidningsbud, istället för km-taxa ska det bli timlön, skulle vara tänkt som en del av en löneförhöjning eller liksom det är det som löneförhandlingar går ut på, trodde jag iaf, det var det de sa också. Fast min lön kommer med största sannolikhet att minskas, min och flera andras tidningsbud och det är inte så att man som tidningsbud tjänar sådär sjukt mycket pengar från början, kan knappast kallas för ett överbetalt yrke. Man får se hur hög lönen blir med OB-tillägg och sånt, för det jag har hört är 125 kr i timmen med alla tillägg t.ex. OB, men det låter ju jättelågt (fast nu vet inte jag vad OB-tillägget ligger på, men brevbärare tjänar 100 kr/h och jag tycker nog att man kan jämför de två yrkena) och dessutom lät det som att de hade räknat med tilläggen i själva lönesättningen och det känns ju helt puckat och smått felaktigt.

Grundproblemmet är att det nya systemet är inte ett dugg rättvist det heller, för olika mänskor cyklar och går ju olika fort )och ingen verkar klara av den takt som facket och Herenco i Jönköping har kommit fram till att vi ska göra) och då blir man antingen straffad för att man är äldre och jobbar saktare och får jobba oavlönad, eller så blir man "straffad" för att man är ung och klarar tiden och då inte får mertidstillägg (som man får om det tar längre tid än vad de har planerat att rundan ska ta, vid t.ex. regn, snö, halka, hagel etc. ). En annan grej är att de utgår ifrån sommar förutsättningar, alltså torrt väglag, inget regn, varmt... vilket det är ungefär 2 av 12 månader i det här landet. :P Att sedan arbetsgivaren ringer till sina anställda som sliter häcken och knäna av sig för att dela ut de där tidningarna och säger att de cyklar för sakta och talar om för de anställda att arbetsgivarna tjänar på det nya systemet är ju en annan sak man kan tycka saker om, men jag väljer att inte tycka om det just nu, för man är ju van att bli rövknullad av arbetsgivare.

Ibland känns det som att folk utnyttjar att tidningsbuden jobbar ensamma och knappt träffar på sina kollegor, jag gör det typ aldrig, så det blir ju aldrig de här "kafferast-revolterna" och Transport struntar helt i den lilla gruppen tidningsbud, tänk om det vore lastbilschafförer som fick sänkt lön, då skulle Sverige "stanna", garanterat. Eller så är Transport i Jönköping asdålig på löneförhandling, jag är säker på att jag skulle ha gjort ett bättre jobb, speciellt om jag hade PMS och inte ätit choklad på några dagar, då hade jag inte rövknullat nån, mer än de som jag löneförhandlade med.

Porren tar vi imorgon...

Inga kommentarer: