lördag, maj 23, 2009

Valfrågor

Nu har jag ju typ bestämt mej för vilka jag ska rösta på i valet, problemet är att det är ett litet parti och jag vet inte om det finns några valsedlar här i byn (är typ säker på att det inte finns). Så jag vet inte om jag kan rösta på dom eller inte, eller kan jag ta en blank lapp och skriva på det, som typ "kalle Anka"-partiet, eller nåt, för jag har lärt mej att det räknas som en blank röst (fast det kanske bara är om partiet inte finns registerat). Och om jag kan det, vet de som har hand om valet här i Vaggeryd om det?

Eller måste jag hitta på nåt annat att rösta på alt. åka in till Jönköping eller nåt och rösta? Jag är väldigt konfonderad och jag tänkte passa på att förtidsrösta nu när jag har läst igenom valplattformar och grejer och bestämt mej på vilka, känns som att det nästan minskar mina chanser för att rösta på de jag faktiskt vill rösta på. Kanske att jag ska gå och reka innan jag röstar, så jag vet om jag måste hitta en reserv...

Uppdatering: jag hittade det här på valmyndighetens hemsida,

Blank valsedel = valsedel utan tryckt partibeteckning och kandidatnamn. De blanka valsedlarna är till för att väljaren ska kunna skriva dit ett partinamn. Om ett partinamn skrivs till så blir valsedeln en giltig röst på det partiet. Om den blanka valsedeln används som den är så räknas den som en ogiltig valsedel. I valresultatet redovisas hur många som har röstat blankt.

Man kan alltså skriva dit ett partinamn och den blir giltig. Bra, då kan jag rösta på vad jag vil och inte några andrahandsval... :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Ska du (tex) rösta på Feministiskt initiativ på en blank valsedel så skriver du enbart partinamnet - ingen partiförkortning som Fi och inget kandidatnamn (då blir rösten ogiltig).

Vill du hjälpa till att dela ut valsedlar för det lilla parti som du vill rösta på så är det lilla partiet superglad för hjälp, alldels oavsett vilket av oss småpartier det är :)

Sarha sa...

åh gud, nu när jag äntligen har bestämt mej för vad jag ska rösta på, måste jag engagera mej också! :P Måste ju lära mej att stava till partinamnet också, undra om det finns någon felmarginal på stavningen...