måndag, maj 18, 2009

Jag gillar inte låten...

Men jag håller absolut, 100% med Montt Mardie om att debatten kring the pirate bay och fildelning måste bli mer nyanserad och (kanske även vidgas) för att vi ska komma nånstans. Och det är också en av anledningarna till varför jag inte kan rösta på "vissa" mer eller mindre missnöjespartier i EU-valet, jag tycker faktiskt inte att de nyanserar debatten särskilt mycket. Sen tycker jag personligen att debatten även MÅSTE utvidgas, om vi ska ha fri kulturspridning på nätet så måste vi också diskuteras hur kulturen och konsten ska skapas för att sedan spridas, för det hör ju liksom ihop. Det ena ger det andra.

För det finns ingen gudomlig inspiration, det är inte så att artister kopplar upp sig till inspirationsguden och sen bara börjar skapa, man måste skriva 2000 dåliga låtar innan man skriver en bra, måla 2000 dåliga tavlor innan man målar en bra, skriva om ett filmmanus 2000 gånger innan det blir tillärkligt bra för att göra film av. Även om vi inte fildelar all kultur (av uppbara skäl) så handlar det om samma sak, hur ser förutsättningarna ut för kulturproduktionen oavsett om det rör sig om artister, författare, konstnärer etc. och hur borde den se ut?

Min största oro är när jag curerar min första konstutställning och måste be folk att jobba mer eller mindre gratis för att kunna ställa ut deras verk och det beror inte på någon illegal fildelning, utan för att världen ser ut som den gör, och den är ärligt talat helt fucked up. Och nu har jag ändå kommit rätt långt ifrån ämnet, vilket inte alls var meningen. Vad jag ville få fram är att the pirate bay faktiskt är en viktig plats på nätet av olika anledningar, att när vi pratar fildelning och upphovsrätt så borde vi också diskutera kulturpolitik i stort, att framtiden redan är här och en del organistationer och människor slåss mot väderkvarnar mer än något annat, i debatten måste vi måste nyansiera, problematisera, utvigda, ifrågasätta, artikulera, intergrera, inseminera...

(Jag vet att jag borde kanske börja inlägget med att säga att jag är för fri fildelning, som när man är feminist och får börja allt med "jag hatar inte män, men...", jag vet ärligt talat inte om vi har kommit förbi det än...)

2 kommentarer:

Eklindh sa...

Du har missat en ganska stor sak med de som du kallar "missnöjespartier". Tittar man på PP så är en stor del av deras "politik" fildelning men även saker som upphovsrätt, patent för medicin och så vidare. Men kanske det viktigaste är att de vet att många av oss lever vårt liv på internet och tar ställning för vår personliga intgritet på just nätet. Något som ALLA andra partier helt har tappat.

Sarha sa...

Nja, då har nog du läst partiprogrammen lite dåligt, det finns flera partier som tar ställning för den personliga integriteten och fildelning. Och nu pratar jag ju inte bara om upphovsrätt, utan också om "kulturproduktionen" för jag menar att de två sakerna faktiskt hör ihop. Det är ganska meningslöst i mitt tycke att bara prata om upphovsrätt etc. när det hör samman med så mycket mer.

Därmed inte sagt att jag inte tycker att upphovsrätten bör förändras, anpassas lite till t.ex. internet och hur samhället ser ut idag (det var trots allt rätt länge sedan den skrevs). Men det blir ju lite problematiskt att bara prata om att förändra upphovsrätten och fri kulturspridning när man inte även diskuterar om hur t.ex. dessa upphovsmänniskor och kulturmänniskor ska kunna leva och producera kulturen som ska spridas. Och jag hör inte PP prata så mycket om det, men jag kanske inte lyssnar så noga. De flesta verkar ha gått på myten om den "gudomliga kreativiteten" iaf...