torsdag, maj 21, 2009

Jag har ett problem

Ni vet Word... Jag har ett problem med sidnummer, rubriker och sånt. Alltså en av mina "Rubrik 1" kommer inte med i innehållsförteckningen och jag blir galen, har kollat formateringen på rubriken, gjort om den etc... den kommer inte med, helt enkelt.

Och sen har vi sidnummerna, något jag slåss med varenda jävla gång, för sida nr.1 ska vara där uppsatsen börjar, alltså Inledningssidan, men innan dess finns ju både första sidan, abstract och innehållsförteckning, jag har en uppsats som har på nåt sätt lyckas sätta romerska siffror på de sidorna och har liksom infogad de på nåt sätt till uppsatsen, utan att det ändrar innehållsförteckningen, som en bok, ungefär. Jag undrar om det är nån som vet hur man gör det elelr har nåt annat knep, för inget som jag har provat funkar, störigt också att min innehållsförteckning blir på sidor, så sidan 1 hamnar på andra innehållssidan.

Åsen funderar jag på innehållsförteckningen, om alla rubriker verkligen måste vara med, även rubrik 4-5 etc. var sätter ni er rubrikgräns? Och sen funderar jag också på vilket sätt som är snyggast att numrera rubrikerna på, jag kör på det klassiska, "1 Inledning" "1.1 Bakgrund" etc. och det funkar ju ner till typ rubrik 3, 4 sen blir det lite mer komplicerat, typ, "2.1.2.2.4 Catherine Opie", en kanske inte helt behändig rubrik...Å andra sidan tycker jag att det är lite jobbigt om de inte är numrerade, alltså i en del uppsatser vet jag knappt vad som hör till vad. jag vet inte hur jag ska göra, kanske ska jag försöka skriva färdigt uppsatsen helt först, har några lösa trådar kvar att knyta ihop. Skönt, den blir nog bara en dag sen! :)

Inga kommentarer: