onsdag, december 31, 2008

Mina idéer för ett bättre kulturSverige

Jag tänker helt ignorera det faktum att det blir en helt ny Torsdag imorgon och ägna dagens blogginlägg åt lite grejer jag gått och runt och tänkt på. För det första borde Världskulturmuseet i Göteborg byta namn till "Samtidsmuseet" och helt inrikta sig på vår samtid och dess kultur. Det finns ju inget sånt museum, det tycker jag är synd, jag vill se bra utställningar om vår nutid, som man går och ser på utställningar med samtidskonst, varför inte samtidskultur? Det skulle kunna fungera som en konsthall med korta utställningar med mer eller mindre dagsaktuella ämnen, eller kulturfenomen, finns ju en massa, hemlöshet, signalspaning, finanskris, bloggosfären osv. alla dessa skulle kunna bli bra ämnen för utställningar, tror jag. Eller starta ett nytt museum för samtiden!

Sen skulle jag vilja utveckla visningar av konst för nybörjare "Art för dummies" där inga förkunskaper behövs och dumma frågor är välkomna! Det ska heller inte förutsättas att man kan saker och ting, t.ex. känner till konstnärer eller ens vet skillnaden mellan måleri och skulptering. Om man inte vågar ställa sina dumma frågor under rundturen så ska man kunna skriva ner dem anonymt och få svar på webben inom en vecka eller två.

Till motsats till dessa visningar ska jag utforma "Art for Nerds" fungerar liknande som för nybörjarna fast på en helt annan nivå, vill säga, här pratar vi nördnivå, ingående samtal kring några få konstverk och konstnärer full med meningslös nördfakta. Dessutom förutsetts en del förkunskaper. Frågorna under dessa visningar tror jag kommer att gå ut på att visa vem som vet mest, vilket kommer att vara typ alla utan den som guidar. Så sjukt roliga visningar!

Sen skulle jag vilja ha mer konst som man får ta på, rent allmänt, där man änvänder flera sinnen samtidigt!

Inga kommentarer: