lördag, december 20, 2008

Det där med julmat.

Jag är, vad jag själv kallar för en vegetarian-wannabe, dvs. jag äter mest vegetarisk kost och inget rött kött, men fisk och fågel. Rent moraliskt borde jag inte äta fågel, för där kan vi verkligen prata om att djuren får lida, men de där fjäderfäderna är ju så goda, tro mej jag har försökt sluta med fågel men det går inte. (Och att äta med dåligt samvete är lite för mycket tonårsätstörningsångest för mej, ni vet man äter inget förutom knäckebröd och grönsallad i tre veckor och gömmer och slänger mat och håller på tills hjärnan slutar fungerar och kroppen lägger av.) Jag vägrar ha dåligt samvete när jag äter och över vad jag äter, men det var inte fågelindustrin jag skulle skriva om.

Det var nämligen såhär, eftersom vi i det här huset har tröttnat lite på att laga en massa julmat till just julafton och sedan äta enbart den i tre dagar tills den tar slut och sedan en ny omgång till nyår och få både magkartarr och magsår på grund av all stress och fet mat, så är vi lite mer laid back och på julafton i år så ska vi visst äta smörgåstårta, men inte min mors supergoda smörgåstårta med skaldjur som jag kan äta, utan en beställd från Hemköp i Skillingaryd. Tårtan beställdes iaf igår och sedan när mor sa att de också ville ha ett vegetariskt alternativ så sa det stopp, de kunde inte göra något sådan. Kan inte göra något? Hur komplicerat kan det vara? En brödbit med grönsaker på om man tittar på bilden från affären så ser man att de har massor med frukt och grönt så slut på grönsaker kan de inte ha, de kanske inte jobbar med grönsaker alls, så smörgåstråtan kommer helt bestå av kött och majonäs. Fast nu har jag sett deras smörgåstårtor och de består inte alls bara av kött, det är massa annat på det, förutom kött, men görnsaker måste alltså kombineras med kött, annars blir det jobbigt för Hemköps-personalen. Jag tycker nog att de allt kunde komma på några vegetariska alternativ, eller jag kan komma på dem åt dem, till och med veganska kan jag nog komma på, det är bara att höra av sig, för att inte ha mat utan kött 2008, år är lite av en skandal, eller?

Inga kommentarer: