lördag, december 20, 2008

Ett välkänt problem.

Jag känner så väl igen mej i brevet till Magdalena Ribbings frågespalt i DN, om man inte vill ha alkohol så anses man vara nånslags kufisk filur och det är ganska frustrerande. För grejen är ju att man inte gör något mer än att inte dricka alkohol och när man tänker efter så är det ju mer "onaturligt" att dricka jästa drykter som man blir konstig ii huvudet av än att inte göra det. Men ändå får man hela tiden frågor om varför man inte dricker och jag brukar svara på just den frågan med en konstig blick som om den som frågade var dum i huvudet, för jag dricker ju, annars hade jag inte överlevt. Kanske inte helt artigt, men som man frågar får man svar sägs det ju. Annars ger Ribbing ett ganska bra svar, att ställa en motfråga om varför de vill dricka alkohol, för grejen är att de flesta iaf i min älder verkar göra det för att "alla andra gör det" (trots att de är i 30-års åldern och borde ha börjat tänka lite själva) och för att det inte är roligt att vara nykter. Båda två känns rätt tragiska som att dricka alkohol bara för att vara social. Jag har alltid hoppas att frågorna och fördomarna försvinner med tiden allteftersom man blir äldre, men de verkar ju inte göra det, suck.

4 kommentarer:

pernilla sa...

Jag svarar alltid "JAG KÖR" nu. Efter miljonte gången när ett "Nej tack" tydligen inte räckt, utan bara bemötts av oförskämda frågor från fullständiga främlingar så orkar jag inte mer.

Sarha sa...

"jag är gravid" funkar också, men nu har dom ju kommit på att det tydligen är ok att dricka lite vin ändå... så det funkar mindre bra. Annars kan man dra till med den vanliga "jag är nykter alkoholist" också, då vågar de flesta inte ställa några följdfrågor.

Béatrice Karjalainen sa...

Men varför skall man behöva ljuga? Jag svarar antingen med motfrågan och ber dem förklara varför de väljer alkohol eller så säger jag helt enkelt att jag aldrig börjat dricka och tänker inte göra det nu heller. Börjar de då argumentera kommer motfrågan fram. Som Ribbing säger, man kan få intressanta svar när de försöker försvara sitt alkoholbruk :-)

Men jag håller med det vore så skönt att slippa frågor, om folk bara kunde acceptera nej tack rakt av och gärna ha något roligare alternativ än avalkoholiserat vin/öl som smakar minst lika illa som de med alkohol eller det där jävla Loka citron som alla som dricker alkohol tror att nykterister älskar till allt.

Sarha sa...

@Béatrice: jag minns en gång då jag fick på allvar sitta och försvara varför jag aldrig föll för grupptrycket när jag gick på högstadiet och började dricka alkohol "som alla andra" varför jag var annorlunda jag trodde jag skulle dö, vilken dumhet. Iofs var det fulla studenter och på de fungerar inte logik... :P

Men åh, Loka, jag hatar kolsyrat vatten vilket gör att jag alltid får kranvatten, så då sitter man där med en välkomponerad tre rätters måltid och så ett glas vatten, helt plötsligt känns det inte så jäkla välkomponerad längre, men man får ju inte vara otacksam bara för att man nykterist och bitter. :P