söndag, december 28, 2008

Kulturpolitik i Sverige och Europa

Nu är jag ju rätt så skeptisk till statistik överlag, men om den här stämmer, så betyder det ju att vänsterkulturpolitiken funkar bra kanske t.o.m. bättre än högerkulturpolitiken. Iofs är säger det inte mycket eftersom den högra kulturpolitiken lyser med sin frånvaro och jag har verkligen letat, tro mej, om man nu inte anser att nedskärningar och avskaffande av public service är kulturpolitik och det är det ju till viss del men en rätt kortsiktig sådan, om ni frågar mej, alltså. Men nu vad det ju inte alls meningen att sparka på högerregeringen endast utan jag hade faktiskt en annan poäng också, eller poäng och poäng, det är ju ändå relativt.

Men min poäng är att företagen trots allt är rätt snåla när det kommer till att sponsra kultur, vilket iofs kanske kan bli lite bättre om kultursponsring blir avdragsgillt precis som idrottssponsring. Och att det behövs fler visioner både bland politikerna och kulturarbetarna för det är lite tråkigt att bara 76 % av svenskarna anser att kultur är viktigt i deras liv, men jag tror att det beror lite på hur frågan är ställd och vad det som de svarande tänker med kultur, för kultur är mer än vad många först tänker på. För att inte tala om mångfalden, men grejen är att det är rätt svårt för alla att få jobb inom kultursektorn, om man inte känner nån som känner nån osv. Dessutom är många konsthallar och kulturhus etc. kommunägda vilket gör att man oftast har intern rekrytering och det är rätt svårt att komma utifrån, jag hörde nån som sa att om man tittade på de anställda på kulturhuset i Stockholm t.ex. så var nästan alla där gamla lärare och skolbibliotikarier. Jag vet inte om det stämmer, men det skulle inte förvåna mej, alls, faktiskt. Kanske är det därför jag tycker om privata konsthallar, det är liksom min enda väg in i kultursektorn, för jag har inte lust att skaffa mej en lärarexamen... :P

Inga kommentarer: