måndag, december 29, 2008

Konst som förfaller

Så att det verkar ju vara så att folk inte har någon koll på kulturarv och den offentliga konsten. Jag minns när jag bodde i Skövde och försökte få tag på någonslags översikt på den offentliga konsten där, så att man liksom kunde gå runt och titta på den, statyer, fontäner, tavlor etc. Det gick inget bra och det var kanske lika bra, jag hade kanske bara blivit deprimerad kanske beror det på stöldrisk eller troligen att de inte har någon koll.

Jag vet inte om Skövde har börjat med inventeringen av kommunens konst än, troligen hoppas de på ett liknande fynd som gjordes i Gnosjö för några år sedan och det är kanske lika bra att sälja ut konst som bara ligger i magasinen och samlar damm. Jag vet inte, jag gillar iofs ett stort kulturarv också, men som det verkar vara nu så kan man inte ha ett stort kulturarv samtidigt som man tar hand om det gamla och ger förutsättningar för det nya. För det är ju det där med kulturarv, det är inget som gjorde för några hundra år sedan av några gubbar, det är vad vi gör nu, idag, just nu, arvet efter vår kultur.

Inga kommentarer: