onsdag, april 01, 2009

1:a April

Jag stängde faktiskt ner mitt torrent-program innan idag, man måste ju fira IPRED-lagen på nåt sätt, jag ser framför mej hur Antipiratbyrån och Ifpi äter tårta i roliga hattar. Jag läste på svd.se att de vill "ta tillbaka respekten för upphovsrätten", konstigt, jag har alltid respekterat upphovsrätten som idé trots att jag har laddat ner saker, men däremot har jag inte respekterat upphovsrättens nuvarande utformning för att den är för fyrkantig för dagens teknik inte heller har jag respekterat Antipiratbyråns mfl. sätt att bevaka dess intressen.

Ibland känns fildelningsdebatten som att titta på en fotbollsmatch där båda lagen vägrar lämna omklädningsrummen och sparka boll. Det ena laget (fildelarna) är pubertala 30-nånting-åringar och som sådana kan man inte ta dom på för stort allvar och framförallt inte föra en givande diskussion med dom. Det andra laget (Antipiraterna) är helt hysteriska i sin jakt på kidsen som fildelar och har dessutom en hejaklack med lobbyister och annat löst pack som hjälper till med lite vad som helst. Och så sitter de där i varsitt omklädningsrum och vägrar spela boll med varandra trots att det ibland slängs ut lite bollar av folk och man sitta på den blåsiga och akalla läktaren och vänta. Kom ut ur omklädningsrummen för helvete och sluta vara så himla pubertala och hysteriska, att kräva människor på fantasisummor är inte direkt konstruktivt och det återinför verkligen inte respekten för upphovsrätten heller!

Det går inte så bra med min uppsatsskrivande heller, jag tar det mening för mening, ord för ord, scramblar mitt ip-nummer och knarkar pandora.com, vad annat kan man göra?

Inga kommentarer: