onsdag, september 17, 2008

Dagens fånigaste

Dagens fånigaste rubrik kommer från Metro, "Svenska män latast i Europa... men vi är i alla fall jämställda", visar stor undersökning".

bland 12 000 män i 15 europeiska länder uppger bara sex av tio svenskar att det viktigaste för dem är att försörja familjen – den lägsta siffran i hela Europa.

Så att det är alltså lathet att mannens primära uppgift är att försörja familjen och därmed också att kvinnans primära uppgift är att ta hand om familjen. Jag trodde det var självklart att man delade lika, men jag kanske bara är galen och hysterisk. Lite mer resultat från undersökningen,

78 procent av de svenska männen instämde i påståendet ”En man kan uppfostra ett barn lika bra som en kvinna” – en av de högsta siffrorna i Europa.

62 procentav de svenska männen instämde i påståendet ”Det är viktigare för fäder att ge känslomässigt stöd än ekonomiskt stöd” – den högsta siffran i Europa.


63 procent av svenska män instämde i påståendet ”Det viktigaste för mig är att försörja min familj” – den lägsta siffran i Europa.

35 procent av de svenska männen instämde i påståendet ”På semestern vill jag bara äta, dricka och ligga i solen” – den högsta siffran i Europa.

35 procent av dem instämde i påståendet ”Att vara vältränad är en prioritet för mig” – den lägsta siffran i Europa.

Om jag måste välja mellan en fet jämställd man och en vältränad ojämställd man, väljer jag det första alternativet vilken dag som helst, sån är jag.

Inga kommentarer: