torsdag, september 18, 2008

Det där med att köpa grejer

Min SO-lärare på gymnasiet sa en gång till mej att världen inte var svart eller vitt utan att det finns en massa gråzoner också. För några dagar sedan tänkte jag på konsumtion när jag läste om Socialdemokraterna och prylsamhället för det finns ju dom som tycker att konsumtion är typ nästintill det bästa som finns i hela världen och det är inte bara blondinbella. Och nu kanske jag är jag och dum i huvudet, men är det verkligen konsumtionen i sig som är problemmet?

Jag kan tycka att det vore väl bra om vi överkonsumerade ekologiska, rättvisemärkta morrötter från Afrika, typ men det är det ju inte det som folk köper, istället har de tre bilar, en båt, två motorcyklar, fem tv-apparater, tio olika tv-spelkonsoler, sju datorer, tre musikanläggningar, femton fyllda gaderober med billiga H&M-kläder från Bangladesh sydda arbetare som får slavlöner osv. Men visst är slavlöner i Bangladesh bättre än inga löner alls, antar jag, fast jag tror att man kanske kan göra bättre saker. På konferesen i Östersund i och med thenewworldbank.com pratades det mycket om sociala entreprenörer och när det kommer till bistånd tror jag mer på att satsa på dem än på att handla en massa struntsaker.

Något som jag dock älskar att överkonsumera är museumbesök, fast nu bor jag ju inte i Stockholm längre, men man kan ju drömma sig bort lite. Dansmuseets samling är asdålig men gratis, men däremot är deras utställningslokal i källaren helt underbar faktiskt till och med värd sina 50 kr i inträde. Just nu har dom en utställning om Rolf de Maré och har jag tur kanske jag kommer förbi Stockholm innan febuari så jag kan se den själv. En annan intressant utställning öppnar snart på naturhistoriska "Rainbow Animals - Om homosexualitet i djurvärlden", jag hoppas bara att den inte är så där jobbigt tillrättalagd.

Inga kommentarer: