måndag, september 22, 2008

pengar och kultur, kultur och pengar

Man kan väl säga att det blev både bra och dåligt, bra att iaf några av de statliga museerna får mer pengar, dåligt att man ändå kan lätt se kulturelitismen. Fin konst och det gamla kulturarvet får pengar medan mycket som ligger till grunden för det nya kulturarvet får mindre. Man måste ju kunna leva också om man ska hålla på med kultur.

Jag har länge tänkt att skriva om det nya Smot-huset (Smot står för Smålands musik och teater) som de ska bygga i Jönköping, ritat av Wingårdh Arkitektkontor (Gert Wingårdh kommer från Skövde och jag var och lyssnade på honom när han var och pratade om höga hus på Färgfabriken, riktigt intressant man, i sina bästa år, faktiskt). Folk är arga för att det ska kostar mycket, alltså det kostar ju mycket att bygga en shysst teaterscen och vad är meningen med att bygga en scen som bara håller några år? Verkar ju mer slöseri med pengar om nåt. En del folk verkar tycka att landstinget inte ska hålla på med konst och kultur överhuvdetaget, men grejen är ju att det har de ju alltid haft ansvar för i hela landet, det är inget nytt och det kommer inte med största sannorlikhet inte att förändras heller. Jag orkar inte med det här tjafset längre, liksom på det stora hela är Smot-huset en väldigt liten del av landstingets budget och det finns mer saker som inte är värd och omsorg som landstinget betalar för.

Men vad jag tycker är tråkigt är ju namnet, Smot-hus, jag skulel vilja ha ett kulturhus med konsthall och plats för en massa annan kultur också, inte bara Smot. Det är tråkigt och det är lite pinsamt att Jönköping är en 100 000 stad utan konsthall, seriöst, t.o.m. Skövde har ju en... Kom igen liksom... Varför inte bygga ett stort jäkla skrytbygge mycket större och dyrare än det förslaget som ligger framlagt nu och samla all kultur i Jönköping som inte får plats nånstans där? Det skulle vara shysst tycker jag!

Inga kommentarer: