onsdag, mars 04, 2009

En del är kvinnor, andra är människor

Först och främst, jag använder orden han, hon och hen, det har ni säkert märkt som läser här. Jag tycker det är bra att ha ord att välja på, ibland skiter jag helt i hon, han och hen och skriver namnen istället. För jag tror att i grund i botten är vi alla människor och människor är större än tre ord och två pyttesmå könsfack.

Ett namn är bara ett namn, ett ord, oberoende kön, en männsika är en människa med ett kön, ibladn två, ibland inget. Jag tycker nog att människorna bör gå före orden och fylla orden själva med mening. Jag heter Sarha och är tjej, men om en man också heter Sarha och är man så är ju inte jag mindre tjej för det. Mitt kön sitter inte i mitt namn eller i att bli omtalad som en hon, mitt kön sitter ju i mitt kön. Könet är VAD jag är, inte VEM jag är.

Ingressen till Malins Wollins krönika i aftonbladet är lite konstig,

Malin Wollin anser inte att likhet och jämställdhet är samma sak


Och det är det ju inte, men inget av det har ju egentligen något med ordet hen eller könsneutrala namn att göra heller.

Uppdatering: Läs också vad Bea tycker om ordet Hen.

Inga kommentarer: