onsdag, mars 25, 2009

Jag kom på en annan sak...

Min bror var med i Smålandsnytt igår (han som pratar först i inslaget) och jag tänkte på dialekter. Grejen är att min bror pratar som folk gör här i trakten, precis så fult låter det! Men jag pratar inte alls så, jag kanske är en trollunge, för jag har aldrig pratat så. Jag tror iofs att mina regelbundna besök hos talpedagogen under min uppväxt kan vara en bidragande aspekt. Det enda jag minns från dessa besök är att på lekis fick jag sitta och titta på en bild på en citron och säga "cccccccccitrrrrrrrooooooon" och "ccccccccccitrrrrrrrroooooooonsssssssaft". När jag började skolan fick jag sitta och fladdra med fingrarna och säga "fjärrrrileeeeen fladrrrarrrr öveeeerrr stacketet" och spelade väldigt mycket memory. Å andra sidan kan jag sakna att inte tala med en Smålandsdialekt, jag tycker det är lite charmigt, fast jag vill nog inte prata som de pratar här.

Inga kommentarer: