söndag, mars 08, 2009

Kyrkan och abort

Ärkebiskopen i delstaten där flickan bor, säger nu att mamman och läkarna kan bli förlåtna och få absolution om de ångrar sig och biktar sig.

Betyder inte att man ångrar sig att men erkänner att man har gjort fel? Men det är just fel de inte har gjort, är det någon som ska ångra sig är det väl kyrkan? För det är ju så att abort är tillåtet i Brasilien om kvinnans liv är i fara och om kvinnan har blivit våldtagen och den gravida nioåriga flickans liv var ju i fara och hon blev ju våldtagen av sin styvfar.

Fallet med den nioåriga flickan har gett upphov till en häftig debatt i Brasilien, där abort i princip är förbjudet. Undantag gäller om kvinnan blivit gravid efter en våldtäkt, eller om graviditeten utgör en fara för kvinnans liv.

Jag blir så trött på människor som sätter principer framför andra människor, jag blir så trött på moral, jag blir så trött på bokstavstrogna. Idag är det internationella kvinnodagen eller XX-dagen som jag tycker är ett mycket "coolare" namn. Jag vet inte hur man firar det, kanske skulle göra nåt pyssel med gamla behåar eller nåt, grattis på er därute ändå, vad ni än gör!

Inga kommentarer: