söndag, mars 22, 2009

Old news.

Sverige har aldrig varit en stor skivmarknad, man har aldrig behövt sälja så hemskt många exemplar för att hamna på försäljningslistan. Lite roligt att Liza Marklund tar upp det nu... och lite roligt att Kina (som laddar ner mest illegalt i världen) nämns i texten för sina filter av internet som ett slags bra exempel, när just censuren av internet blir hårt kritiserade av människorättsorganisationer, regeringar och typ, alla andra.

Och jag kanske tillhör en minoritet men jag tror att det alltid kommer att finnas människor som jag, som alltid kommer att vilja ha en albumskiva att hålla i när vi lyssnar. Det är bara det att vi köper skivorna på nätet, till lägre priser och dessutom finns det större möjligheter att hitta andra rariteter på nätet än i mainstreamskivbutiker på stan. Jag har inte slutat köpa skivor, tvärtom jag har en lång lista på skivor jag ska skicka efter så fort jag har råd, musik jag har hittat på nätet, både här och där, allt inte ens lagligt, men blir mitt skivköp mindre värt? Jag ska sätta in pengar på Billie the vision and the dancers bankkonto, för de nedladdningar jag gjorde för ett tag sedan (så fort de får igång sin webbplats igen så jag kommer åt kontonummer och sånt), men det betyder inte heller att jag inte tänker köpa deras skivor, jag vill pilla på saker, jag lyssnar bättre då.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fann inte hennes blogg, men hennes dotters blogg där man kan se följande från diverse Youtubeklipp:
"Videoklippet är inte längre tillgängligt p.g.a. ett upphovsrättsanspråk från WMG." Datum 2008-01-30 @ 19:38:34

Känns som att Marklund ska sopa rent framför egen dörr, eller åtminstone dotterns blogg innan hon uttalar sig. Snart får skivindustrin våldta dotterns dator.

Sarha sa...

fast det är väl bra att nån i familjen främjar kulturspridning och utbyte, hennes mor kan man ju inte räkna med... ;)

Anonym sa...

ja, jag vill då ha lite ep:s och cds och gojs, men problemet är att man skjuter upp det eftersom det finns sa mkt annat man behover, typ dammsugare och mat. istället gör jag fina små playlists på itunes när jag har tid över (typ en gång var fjärde månad) annars blir det typ random panikscrobbling och mkt på 20 ggr repeat. och en ipod med samma halvfärdiga låtlista i ett halvår.
man blir inte precis mer ambitiös med modern teknik.

Anonym sa...

jobbigt att vara perfektionst också. jag skulle kunna vara värsta hobbydjn, men när valet står mellan att ägna 50 extra veckoarbetstimmar åt att ordna detta, och att få slappa normalt till itunes och kanske youtube väljer jag det senare.

Sarha sa...

Anonym: jag känner igen så mycket av mej själv, fast jag använder i itunes, däremot är jag beroende av internetradio, märker det ännu mer nu när jag äntligen(?) har skaffat spotify, jag vill att nånannan ska välja min musik, jag orkar inte ens göra det själv. Och repeatar hela tiden när jag själv väljer musik, helt galet...