tisdag, november 25, 2008

lite kultur, lite våld och lite snusk.

dn.se skrivs det om konst, under rubriken, "Gratis konst ger mening". Och det är ju ingen direkt hemlighet att jag håller med, fast jag tycker att all gratis form av kultur ger mening. jag vet inte rikigt vad de vill komma med texten, eller så är det bara jag som läser slarvigt. jag läste nånstans att sedan införandet av entréavgiften på de statliga muséerna har deras intäkter ökat med 4 % och besöksantalet minskat med 40 % (museérna tjänar mest pengar på deras souverniebutiker). Siffrorna kan vara helt tagna ur luften, men jag vill minnas att Moderna museét iaf hade liknande siffror, så det kanske inte är helt fel ändå. Jag tycker inte alls de siffrorna står i propotion (eller hur det nu stavas...) till varandra.

Och så är det dags att avskaffa våldet mot kvinnorna idag, fast jag tycker nog att det är dags att avskaffa allt våld idag eller helst igår. Nu kommer jag att låta som en tråkig feminist, men jag tror att "mansnormen" är boven i dramat, både när det gäller killar som slår och när tjejer slår. Alla blir liksom tvingande att förhålla sig till den där manligheten, antingen försköa leva upp till den eller revoltera mot den, oavsett hur fel, sned eller våldsam den än må vara.

Västtrafik vill inte sätta upp en reklamaffisch med två killar och texten, "vill du se oss sätta på en kondom", för att den kan vara "stötande". Men en bild på en leende tjej med texten "vill du se mig göra något jag tycker om", den var ok. Kanske är det så att tjejer redan är så sexuellt laddade objekt att det inte märks, men inte killar så det blir genast mer provocerande med två killar som pratar om kondomer. Folk kanske blir rädda att killarna sk sätta på kondomerna på varandra, sånt gör ju bara bögar, väl? Intressant är också hur västtrafik drar paralleller mellan en ungdomsmottagning och en porrbutik, lyssna på en intressant debatt i P1.

Och när vi ändå är inne på bögar och sex, så hittade jag ett blogginlägg på Herr Federleys andra sida (han är så mångfacetterad, den mannen och hans andra sida-blogg är min fix av bögglamour, som jag missade när jag bodde däruppe i den stora staden, eller så hängde jag bara för mycket i mitt 127-hood ute i förorten) som fick mej att tänka på snusk (såklart). Det är den sista meningen som får min fantasi att skena iväg rejält, Kanske ska vi ha en stickromans?. "Vill du sticka in din tjocka, gigantiska 5,5 milimeters, bambusticka i min åtstramade, tighta maska?", skulle mina raggningsförsök bli bättre om jag började ta hjälp av handarbeten? Fast just nu broderar jag ju korsstygn, det är inte lika snuskigt som stickning. Kanske stickning är ett substitut för sex, ju mer man stickar, ju mindre sex, fast då borde jag sticka hela tiden. Gaaah, jag blir galen!

Inga kommentarer: