torsdag, november 20, 2008

Det är synd om Lucia.

Först dör hen matyrdöden (om hen någonsin har funnits) sedan firar man inte alls Lucia till minne av hens liv och död utan för att det är mörkt och det behövs lysas upp i rent allmänhet.

Det moderna Luciafirandet, med Lucior med ljus i håret, är faktiskt inte inspirerat från en berättelse där det sägs att Lucia bar ner mat till fångarna i de mörka fängelsehålorna, utan det är för att skänka lite ljus i en tid av mörker (i den julianska kalendern, den kalender vi hade fram 1753, var 13 december vintersolståndet, det vill säga årets mörkaste natt). Men legenden säger ändå för att kunna ta så mycket mat som möjligt i sina händer satte hon ljus på huvudet.


Och nu i Sverige som är toksekulasierat och man inte ens firar jul till minne av Jesus födelse, då är det inte Ok med en manlig Lucia, men min mamma och jag brukar vara Jultomte, det går visst bra. Hela den här grejen handlar egentlgien rätt lite om att allt måste vara millimeterrättvisa, det handlar om vilka normer vi tar för givet och vilka vi kan ändra och varför vissa verkar inristade i sten av Gud själv, som att hen har ett kön själv liksom... Och varför folk blir så provocerade av en man i klänning att de känner sig tvingande till mobbing på internet.

Malin Wollin spekulerar:

Skulle detta ha med jämställdhet att göra? Skulle en manlig lucia göra något för orättvisa löner? Snälla. Det här handlar om folk som vill röra om i grytan, provocera och göra den äldre generationen upprörd. Gamla människor älskar lucia. ... . Jag vill ha gymnasietjejer som tränar aerobics och har rara leenden. Och så röstar man på den som verkar snällast.

Hm, känner jag några äldre som älskar Lucia och som skulle älska den högtiden mindre med en malnlig Lica, ja det gör jag, men de är så gamla att de dör vilken minut som helst. Och det är just den där sista meningen som är anledningen till att jag hatar Lucia, det är nån jävla satustävling, en populäritetstävling, det har inget med matyrdöd att göra och varför ska bara tjejer vara tilllåtna att tävla i den skittävlingen?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag blev faktiskt förbannad när jag läste om den manliga lucian som inte fick bli lucia.
Kollade upp vad som gäller med DO tyvärr så är det han själv som kan anmäla könsdiskrimineringen. Ja det räknas faktiskt som en könsdiskriminering även om han är en man. Jag hoppas dock på att han gör det! Sen kan man fundera på om det inte är Tjänstefel också av rektorn att först utlysa val (Elev inflytande) och sen ignorera resultatet.