tisdag, november 04, 2008

Det där med SL, eller hur mycket får ett liv kosta?

Egentligen tänkte jag lägga upp bilder från Ronneby idag men vi får se om det blir ikväll eller imorgon, för jag läste nåt intressesant om SL, häng med nu. Först läste jag på DN om inglasade perronger eller inte. SL tycker att det är för dyrt trots att det skulle rädda liv, jag tycker att deras argumentation är minst sagt svag. De höjer ju biljettpriserna hela tiden och vart försvinner de pengarna? För någon "bättre" tunnelbana tvivlar jag på att det blir, jag kan leva med biljetthöjningar om jag märker någon förbättring, t.ex. fräschare tunnelbanestationer, gladare tunnelbaneförare för att de får hägre lön eller fler avgångar, jag märkte faktiskt ingeting av det, innan jag flyttade från Stockholmi våras. Och sen läste jag på svd om de nya ståvagnarna som ska tas i bruk på prov, då kommer SL få plats med 15 % fler passagerare per vagn och det betyder ju fler sålda biljetter och större intäkter. Hur mycket större intäkter måste SL ha, för att kunna ha råd att rusta upp perrrongerna t.ex. genom att inglasa dem?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Glasväggar vid perrongerna, skulle nog va rätt så bra, men det skulle inte vara praktiskt helt lätt att införa
- t ex kör man ju med olika vagnstyper på röd och blå linje (CX och C20), dessa har olika placering av vagnsdörrarna.


Sedan måste ju tågen stanna exakt rätt.
Idag stannar dom ju ibland upp till 5-7 m från märket - skulle ju kräva endel skicklighet av förarna att stanna inom åtminstone nån meter (beroende på hur breda plattformsdörrarna är jämfört med tågens dörrar) eller något automatiskt system som styr in tåget.

Sarha sa...

Fast jag tänker att det finns ju i många andra städers tunnelbanor, kan inte vara så hemskt mycket svårare för SL att klura ut. Fast då tänker jag ju alltid det bästa om människor, också ;P

Anonym sa...

Jo helt omöjligt är det nog inte - men det skulle vara krångligt och kostsamt.

5-7 m från märket var kanske lite överdrift, +/-3 är väl mer normal avvikelse.

Stoppositionen skulle nog dock vara det minsta problemet - värre är att dom äldre tågen (CX) och dom nyare (C20) har dörrarna på olika ställen. I så fall måste man ta alla gamla tåg ur trafik. Dom som har såna system idag kör ju med samma vagnstyp i systemet eller har vagnar som är byggda med rätt mått från början.

Sarha sa...

Fast skulle vi sakna de gamla vagnarna?

Anonym sa...

Dom är ju rätt schyssta att åka dom också, kul ändå att ha några "klassiska" vagnar kvar.

Dom nya går ju dock bättre (snabbare acc/bromsar) och är bekvämare :-)

Fast om en inglasning blir av är det inte förrän om många år, då kanske dom gamla tagits ur trafik ändå.