tisdag, juli 15, 2008

extra inlägg

Jag vet att jag har lovordat Andreas Bertilsson tidigare, men grejen är ju att det är musikvideor och musik som denna som räddar mej igenom såna här sega dagar när man känner sig mer död än levande.

Fast ju nu är det Diana Jones låten "Pretty girl" som räddar mej från total vansinne,

Don't want to drink my drinks for free
don't want to feel your eyes on me
and be the reason for some fight
don't want to be a pretty girl tonight

Och här är en länk om Försäkringskassan och dialekterna som jag skrev om igår (så ni inte tror att jag ljuger :P)

DN skriver om filmavtalet, det är visst dags för ett nytt sådant, vet inte vad jag ska säga, som både kultur- och film-människa, det är så himla komplext alltihop både kultur och film behöver ju ha pengar och visst är det lite konstigt att Dramaten får mer pengar än hela filmindustrin. Å andra sidan vet jag att företag är mera intresserade av att få med sina produkter i filmer än att sponsra Dramaten (fast Dramaten har nog inte svårast inom kultursektorn att få sponsring, de är ju ganska etablerade) fast jag som filmälskare hatar produktplacering åtminstone dålig sådan (t.ex. Bond-filmerna). Och så var det där med den illegala nedladdningen jag tror inte att det där den som urholkar filmindustrin här i Sverige, det är nog människorna bakom filmerna.

För mitt största problem med filmindustrin och som gör mej bitter och inte vill vara en del av den är den totala mansdominansen i den och om inget händer snart kommer den bara att bli värre och värre. jag vill göra mina filmer på mitt sätt utan att hela tiden behöva bevisa att jag kan, trots att jag är tjej. Jag vill inte att mina idéer ska bedömas utifrån mitt kön utan hur bra de är och jag vill inte höra något om att jag inte rent fysiskt klarar av att regissera film eller att det med en kvinnlig filmregissör inte blir samma kreativa (läs erotiska) stämning mellan regissör och skådespelare under filminspelningen. Nä, det kanske det inte blir men är vi där för att ligga med varandra eller spela in film? Och jag kan väl ligga med de manliga skådespelarna också, trots att jag är tjej, eller kanske just därför.

Titta, nu blev jag bitter igen, det är precis på grund av detta som jag lade mina filmdrömmar på hyllan efter Skövde-tiden, jag vill inte vara en sån här bitter person och folket som jag träffar på inom filmen gör mej sådan.

Inga kommentarer: