måndag, juli 14, 2008

Idag känns det som ett långt blogginlägg (man tänker ju så mycket under sin tidningsrunda). Framförallt tänkte jag på det här med Försäkringskassan och dialekterna i nuläget hittar jag dock inget om det på Internet så jag antar att jag får återberätta från huvudet. Försäkringskassan har alltså spelat in tal till sin webbplats vilket är ju jättebra för t.ex. synskadade, fast grejen är att de har spelat in ett par olika dialekter t.ex. småländska västgötska, gotländska, stockholmska, finlandssvenska osv. men inga andra språk än svenska och de skyller på tidsbrist. Grejen är ju att jag kommer ju från och bor just nu (det gamla vanliga ”jagären29årigloosersominteklararavattfixasinaexamernaochfånåtjobb-ochdärförtvingasflyttahemtillmamsenochpapsen”) i Vaggeryd mitt i Småland, har bott sju år i Skövde och mer än ett halvår i Stockholm och ingenstans har jag haft några som helst problem med att kommunicera med folk trots diverse dialekter, så jag vet inte, jag tycker nog att försäkringskassan lägger ner tid på fel saker, bara för att man kommer från Småland så förstår man faktiskt svenska!

Det enda jag har att klaga på i kommunikationsväg är i Stockholm och gäller det manliga könet och det här med att jag som tjej ibland blir helt crazy och går ensam på gatorna som vem som helst och inte vill ligga med någon för den sakens skull eller vill bli tafsad på eller tilltalad till. Helt galet, jag vet, lika galet som att man är CUF-ordförande och inte vill ligga med någon (eller så vill man det, att vara ordförande för något politiskt ungdomsförbund borde ju vara lika med att få ligga med hur många idealistiska 17-åriga tjejer som helst

Apropå 17 åriga tjejer så var det ju det här med Coop Forum och kondomer, när jag vari Jönköping senast så såg att de hade satt ut en skylt med kundinformation om hur man köpte snus, tobak, rakblad och kondomer i en sån där automat och så längst ner så stod det ”Och du, du måste vara 18 år”, Det stod bara så, jag funderade på att gå å fråga om det gällde kondomer och rakblad också, fast jag gjorde inte det jag hade ju liksom bättre saker för mig. Men visst låter det lite konstigt, iofs är det ju trots allt Jönköping och där är inget sånt konstigt. Jag hoppas att jag missuppfattade det hela att 18 års-gränsen bara gällde tobak. Annars så förklarar skylten ett och annat framför allt varför klamydia och andra könssjukdomar ökar bland unga, de får helt enkelt inte köpa kondomer!

Och så tänkte jag på det här med att vara looser och inte klara av att ta någon examen, mitt ex a.k.a. ”stridsvagnen” menade ju att han klarade ju av att ta en ingenjörsexamen och det är ju mycket svårare än filmvetenskap och berättarteknik tillsammans så det bevisade ju bara att jag var dum i huvudet som inte klarade av det där. Och jag antar att jag fortfarande är dum i huvudet för flera år efter har jag ju fortfarande inte gjort klart dem och jag antar att jag får vara dum i huvudet ett tag till. Fast jag vet inte vad som gör mej till störst looser egentligen att jag inte har fixat mina ex-jobb eller att jag var tillsammans med honom så länge som jag var.

På tal om pojkvänner och annat löst folk, en tjej kompis till mej ondgjorde sig över att hennes pojkvän spelade GTA hela tiden och att han inte hade tid med henne, inte ens för samlag. Samlag är ju oss tjejer lika med motion så inte nog med att hon aldrig blev pålad hon blir ju tjock också! Hon är helt enkelt blivit brädad av ett TV-spel och jag av en multinationell snabbmatskedja men jag tycker inte att det är så mycket att gråta över vem kan gå emot en stor industri som TV-spelindustrin och ett så stort företag som McDonalds. Det verkar som att vi tjejer har mer att konkurrera om killars uppmärksamhet, för killarna har ju i princip bara andra killar att konkurrera med medan vi har ju tv-spel, Internet /dvs. Internetporr), onlinespel, multinationella företag osv att tävla mot. Ett faktum som fick min och min kompis att börjar prata om choklad och glass istället apropå det här med tröstätning. Fazer Mariannechokladkaka rekommenderas till alla som gillar Fazer och Mariannegodisarna btw!

Nu ska jag sova, igen. Natti eller God Morgon!

5 kommentarer:

Martin sa...

ibland är du den mest skrämmande människa jag känner... :p fast jag vet vad du menar när det gäller för mycket tankar och tidningsutdelning.

Martin sa...

jag vill bara påpeka att killar även måste konkurrera med choklad och glass... :p

riksomengris sa...

skicka med små lappar med dagens tankar på vid tidningsutdelningen, kanske?

Sarha sa...

Åh, bra idé, jobbiga är bara att det är så himla många som har tidning där jag delar ut just nu, många lappar blir det...

riksomengris sa...

precis, och man kan ju inte göra nåt som är jobbigt