fredag, augusti 07, 2009

Nu måste ni hjälpa mej!

Kultur, jag ska skriva om kultur, men jag är helt tom. Jag har fått förslagen: Yoghurt och en slogan, "kultur kan vara en kul tur". Båda är genialiska men hur ska jag få in de i en text där jag reflekterar och definierar kultur, som säkert övriga klassen ska ta del av? Man vill ju inte att de ska tro att man är idiot redan på första skoldagen...

Så hjälp mej nu, vad är kultur? Jag tänker att det har flera olika funktioner, dels som ett slags kitt mellan människorna i ett samhälle, som något samhällsbyggande, något som människor kan enas kring. Kultur är också i ständig utveckling om kulturen stagnerar betyder det slutet för ett samhälle. Kultur är också ren underhållning, problemet är väl att vi har en viss förmåga att underskatta underhållningens roll. Är är kulturen helt enkelt vi människor? Vi både skapar, upprätthåller och utvecklar kulturer, allt på en gång. För är inte kultur egentligen något i pluralform?

1 kommentar:

Martin sa...

Kan kultur stagnera? Tar den sig inte bara nya former, former som sen formar om våra liv, så kulturen finns ju där hela tiden, sen är det väl frågan hur den uttryck...

Och även om du har låga krav på genialitet :p så tycker jag att dina teorier låter bra. Tror att det är lättast att få in youghurt genom att säga att vi har själva skapat matkulturen med youghurt etc etc, sen får du väl avsluta med "kultur kan vara en kul tur"...