torsdag, augusti 27, 2009

Hieraki.

Igår när jag skulle blogga blev internet konstigt, det är väl min dåliga teknikkarma som inte har gett med sig än, jag har verkligen haft super otur med tekniken på sistone, men har iaf fått igång internetet på Macbooken.

Jag läste på expressen.se om "superpiraten" som även blir kallad för "elitpiraten" i samma artikel och blev lite nyfiken var en sådan står i pirathierakin. TPB-killarna var ju typ piratkungarna, innan de sålde sig (ska bli spännande och se hur det går idag), Piratbyrån är lobbygruppen, de kommer rätt högt upp i hierakin också, nu när TBP-killarna har blivit tvungna att abdikera kan de rent av vara högst upp. Fast jag tänker mej att det finns två hierkaier inom piratrörelsen, de fungerar lite parallellt, liksom, en som är mer teoretisk inriktad, med piratbyrån och en som är mer praktiskt med s.k. "superpirater" i toppen . Eller är de i en och samma? Längs ned kommer iaf de som inte seedar, det är uppenbart och kanske även tjejerna eftersom de hela tiden blir sedda på som några slags groupies, vilket iofs piratkillarna kanske inte egentligen tycker är så dålig att bli sedd som.

Personligen har jag har kommit till insikt och insett att än en gång är jag helt malplacerad. Jag har märkt att som en kulturmänniska så gillar man inte datorer, man ska knappt kunna veta vad en ON-knapp är och återigen hanmar jag mitt emellan. Å andra sidan får även lilla jag känna mej som en datanörd, trots att jag verkligen inte är det, samtidigt som jag börjar fundera på vad jag egentlgken har missat. Finns det en värld därute liksom? En värld som jag inte har tagit del av? Det känns inte som att jag har missat nåt, när de pratar om saker som är AFk hänger jag med, kanske är det de som har missat en massa? Kanske är datorkunskap den nya analfabetismen, det som skiljer männsikor upp, delar upp dem i två lag, ett A-lag och ett B-lag, där den ena gruppen har väldigt mycket bättre chanser att anpassa sig. Fast det vore synd, för vad händer isf med alla de som inte ens kan läsa än? Vem tar hänsyn till dem?

2 kommentarer:

Under ytan.. sa...

Ja eller varför A och B? Varför måste det finnas en hierarki?

Kan de inte vara parallella?

Sarha sa...

Absolut kan de vara parallella, det borde de kanske vara, men ibland blir jag så trött på kulturmänniskors ointresse av ny teknik, iaf de jag har träffat på...