fredag, juli 17, 2009

Javisst vill jag betala för fri fildelning, men inte för TPB...

För frågan är väl ändå den, vill man verkligen betala för att använda tpb och för mej är svaret nej, däremot skulle jag kunna tänka mej att betala för en fri fildelning öht. Mest vill jag inte betala för tpb för att 1, Jag hittar ytterst sällan det jag verkligen vill ha där. 2, om det finns där tar det ofta år och dagar att ladda ner. 3, användarna på tpb (nu pratar jag generellt...) beter sig som otacksamma, gnälliga och mycket bortskämda småbarn. 4, det finns ju en del bättre och gratis fildelarsajter som man kan använda sig av istället, störst är inte trots allt inte alltid bäst.

Och en annan sak, när jag ändå är inne på ämnet, Peter Sunde skrev ju en debattartikel på Expressen.se och sedan Alexander Bard svarade på. Det fick mej att fundera på hur framtidens kultur ska finansieras, ingen av herrarna tar upp det i sina texter just här, även om Bard nämner det. Men det är väl ändå mycket det som är grejen med fri fildelning, oavsett om man menar frihetlig eller gratis, jag tror inte att försäljningen av tpb till ett aktienoterat, vinstdrivande företag med en företagsledare med vassa armbågar löser upp några knutar i den frågan heller. Kultur i sig genererar sällan några större summor pengar, om man inte har ett band som heter BWO och är stora i Ryssland eller heter Carina Rydberg och skriver dussinlittertur, fast knappt inte då heller. Någon som har några förslag? Själv är jag rätt tom...

Synthsoundtracket till försäljningen av tpb?

Inga kommentarer: