onsdag, juni 10, 2009

Gamlingar och EU-valet

Jag måste faktiskt säga att jag blev lite besviken över att Alf Svensson petade bort Ella Bohlin i personvalet i EU, inte för att jag tycker om varken KD eller Bohlin, utan för att det redan sitter så många 70-åriga gubbar som borde ha gått i pension nere i Bryssel, behövs liksom inte en till. Framförallt inte i den konservativa gruppen, där är den kvoten redan fylld. Jag tror att Bohlin skulle göra mer intryck än Svensson där, faktiskt. Dessutom känns Svensson ganska trött och sliten efter alla år...

Men jag tror att den genomsnittlige KD-väljaren kan relatera mer till en 70-årig man än till en 30-årig kvinna, iaf bland de 17 % som röstade på KD här i byn och jag vet att Svensson har fört en smått aggressiv personvalskampanj härnere, har to.m. tänkt kommentera den här på bloggen, ibland. Vem vill liksom inte åka gratis buss till Apladalen i Värnamo och lyssna på hans tal och sen åka gratis buss hem igen, lägg till en kopp bryggkaffe och en våffla med grädde och sylt och du får värsta pensionärsutflykten!

Nåväl, nu tänkte jag faktiskt sätta mej och fixa alla bilder, som ska upp på bloggen...

5 kommentarer:

Daniel sa...

På en sak har du fel. Det är för få pensionärer i EU som representerar deras rättigheter.!

Sarha sa...

@Daniel, frågan är väl också om Alf Svensson är rätt person att repsentera pensionärerna, let´s face it, han är inte direkt en genomsnittlig pensionär, rent ekonomiskt, inte ens i svenska mått räknat. För jag tror att de flesta pensionärerna "lider" mest av sin ekonomi, många måste ju gå till socialen t.ex.

Dessutom kan man ju också vända på det och säga att det inte är många i EU som representerar de unga kvinnornas rättigheter. Det är ju bara synd att de hela tiden måste ställas mot varandra.

Och sen kan man också mena att det skulle vara bra med mer rotation bland politikerna... fast då är kanske varken Bohlin eller Svensson direkt bra val.

Niklas sa...

Ska nu kd verkligen sitta i parlamentet så är det väl bäst att de iaf inte representeras av en kreationist och livets ordare.

Själv hade jag hoppats på att de skulle åka ut en gång för alla och att vi skulle slippa de kristna idioterna (som Ella Bohlin verkligen är ett framstående exempel av) i framtiden men det finns tydligen fler extremister i sverige än vad man kan tro...

Anonym sa...

Daniel, du har verkligen fel. I Bryssel sitter hur mkt gamla avdankade gamla politiker från hela Europa som "tack för gammal trogen tjänst"

Jag anser att Alf istället borde backat upp och stöttat Ella i kampanjen, då hela partiet valt henne som första namn.

Sarha sa...

@Niklas: Nu vet jag iofs ingetting om Bohlin, som person egentligen, men kreationister är inget ovanligt i KD och i den meningen tror jag inte att Svensson är ett mycket bättre val heller.

Och jag vill också se ett Europa med mindre inflytande av den kristna konservativa högern, men som sagt vad, de sitter där de sitter...