torsdag, juni 18, 2009

Gränsen mellan designer och curator

Någon som kan definiera var gränsen går mellan en designer och en curator? Jag vet faktiskt inte, när jag läser vad designstudenterna ska göra i miliseum i Skillingaryd i sommar tänker jag att mycket av det där behöver du ju ha en curator för också. Någon som kan tänka ur ett uställningsperspektiv, eller menar de att designerna ska göra det också?

Ur artiklen:

– Det här är kreativa människor och det ligger väldigt rätt i tiden att använda den här kompetensen då museet är under uppbyggnad, säger Sven Engkvist.
Hur målgruppen för besökare ska breddas är en fråga som diskuteras.
– Vi vill att det ska vara en helhetskänsla, eventuellt ha aktiviteter för skolklasser, kanske inriktning på gamla värnplikten, nåt med nostalgikänsla, gemenskap på logement och fältövningar. I och med att värnplikten försvinner i år vore det perfekt, säger Fredrik Rudenstam.


Och finns det någon gräns mellan vad en curator och en utställningsproducent gör? Eller är det exakt samma arbetsuppgifter, bara olika namn. Jag brukar iofs säga att jag vill jobba med utsätllningar som t.ex. utställningsproducent för säger jag curator, tror folk jag menar kurator och konstpedagogik (som ju är mitt andra intresse) vet ingen heller vad det är.

Inga kommentarer: