torsdag, februari 26, 2009

Det är inte roligt att leva längre

Det är verkligen inte roligt att leva längre, inte nog med att snoret är segt som kola i näsan och gör att jag knappt kan andas. De där dumma människorna som sitter och bestämmer gör ju så gott de kan för att förpesta livet också. Fast jag vet inte, det de gör känns ganska meningslöst, varken IPRED eller FRA kommer att göra världen bättre och båda lagarna känns ganska lätta att gå runt. Det där med att man inte ska jaga en hel generation verkar vara helt bortglömt, kanske är det bara något som gäller i vallöftestider, för i verkligheten så får en hel generation gömma sig och bli anonyma.

Men grundproblemet har egentligen inget med detta att göra, grundproblemet är upphovsrätten, den är som en kunglig förlovning med tillstånd hit och dit ungefär, helt fel i tiden. Grejen är väl att om de som bestämde skulle sätta sig ner och ändra i upphovsrätten skulle de göra den ännu snävare och ännu mer fel, kanske lika bra att de låter den vara, när jag tänker efter. Men de kan ju slappna av lite iaf, behöver inte spänna sig så de kissar på sig hela tiden.

Och så ska det komma förslag om ännu mindre studiestöd, bara fyra år istället för sex, idioti. jag tycker nog att det måste finnas lite utrymme för t.ex. ånger, ändrade förutsättningar för att ta alla sina poäng, för ibland blir inte saker som man har tänkt och ibland skiter sig allt. Men man måste ju ändå få en chans att fixa till allt och inte dö av någon stressrelaterat sjukdom. Och det är faktiskt rätt svårt att hitta extrajobb eller att ibland ens hitta tid för extrajobbet. De flesta högskolestudier bedrivs ju på heltid och dygnet har ju bara 24 timmar. Kanske lika bra att de dumma människorna som bestämmer, bestämmer vad vi alla ska bli, som i filmen/boken "City of Ember", så vet alla sin plats och man behöver inte prata mer om det. Filmen är faktiskt riktigt bra, ett barnäventyr som kan liva upp den tråkigaste dagen.

Åh, kolla! Jag är inte den enda nyktra icke-köttätaren (fast han är en bättre sådan än jag) som inte gillar Stockholm, känns bra att veta att det inte är mej det är fel på, det är alla andra... :) Fast man blir ju lite nyfiken på vad det är för pretto-bok han läser just nu, kanske Marcel Proust På spaning efter den tid som flytt, det är den mest pretto-boken jag kan komma på, kommer ni på några andra?

2 kommentarer:

pernilla sa...

men hallå! jag då! jag är ganska nykter! jag äter inte kött! jag har ingen kärlek alls till stockholm!

Sarha sa...

okej, vi är tre då, du, jag och en pirat...