fredag, december 28, 2007

det här med att ha en fitta och två bröst

Jag har inte lyckas få ur det ur min hjärna, har gått och tänkt på sedan julafton, den där scenen ur Kalle Anka, när tomten stämplar dockan i baken med en OK-stämpel och den där dockan som stämplar sig själv.

Efter jag såg "Stjärnors krig" den absolut senaste filmen, tänkte jag att trots att George Lucas är en jäkla mansgris så lyckades han göra en pricksäker metafor för hur det är att vara kvinna i filmbranschen, kanske just för att han är en jäkla mansgris som gjorde att han lyckades så bra. Alltså, missförstå mej rätt, "stjärnornas krig" är en killfilm, en pojkfantasi och det är klart att killar inte fantiserar om kvinnor när dom kan fantisera om manliga håriga stora apor som kör rymdskepp eller jättetjocka manliga slemdjur som lider av hetsätning. Men nånting hände ju iaf med Herr Lucas mellan de tre första filmerna och de tre sista, jag gissar på att han blev gubbsjuk eller nåt. Prinssan Leila är ju iaf rätt cool, hon har ju sina "fjantmoments", men över hela taget är hon hur cool som helst. Men i de tre senaste och framför allt den absolut senaste filmen har han helt spårat ut när det kommer till kvinnoroller. Den där vad senatorn eller vad hon nu är tar ju priset av fjantighet. Hon bara tjatar om sin barnkammare hela tiden och när hon sedan mot slutet faktiskt gör nåt som är lite självständigt så måste ju en man fälja med, för man kan ju inte skicka iväg en gravid kvinna för att fixa biffen, jag menar, nån måtta för det vara, hur skulle det se ut som en gravid kvinna med ett lasersvärd lemlästar hennes älskare? Men den bästa kvinno rollen i filmen är iaf den blå kvinnliga jedi-riddaren som är med i c:a 10 sekunder, innan hon blir skjuten i ryggen av två maskerade män, och dör ögonblickligen förstås.

Såg en trailer om skräckfilmen "teeth" som handlar om en kvinna som får nåt i fittan efter att ha blivit våldtagen, om jag har förstås det hela rätt, hon hade iaf sex och så kom det in nåt, nåt med tänder som bits. Det är ju typiskt, det är klart att tjejen som har sex, frivilligt eller ej måste bli straffad för det. Vi tar ifrån henne hennes sexualitet, hon ska banne mej inte kunna ha sex igen, ingen sexuell njutning. iaf är det var trailen handlar om, jag vet ju inte, det kan ju vara så att filmen vill nåt annat. En gammal lärare skrev en gång, på 70-talet en analys av en franska porrfilm som heter "the pussy that talked" eller nåt sånt, den handlade om en fitta som kunde prata och började kräva saker till sig själv, alltså hur hon ville bli knullad och av vem osv. Låter som nåt som är mil ifrån dagens porrfilmer, men om man nu ska ha fitta som kan bitas borde den nog kunna kräva saker också, och inte bita allt som kom i sin väg, det vore en bra idé till en feministisk film.

Men tillbaka till jultomten på julafton, det är kanske så det ska vara, tjejer ska bli godkända av Big Daddy, Jultomten, och få stämpeln i rumpan. Jag tror att redan har fått min stämpeln, men jag skulle gärna radera bort den. Jag vill nog inte vara godkänd och jag vill inte skratta åt killars skämt om dom inte är roliga och jag vill inte att killar ska tycka att det är jobbigt om jag skämtar på egen hand och kanske ibland också lyckas vara rolig. Det mset skrämmande för killar ska inte vara tjejer som äter och skämtar, jag menar det är väl ganska naturligt. Men jag hörde en gång en kille som tyckte att det var äckligt om tjejen åt mat på dejten och rent vulgärt o hon åt mer än han. Undra vad som skulle hänt om hon hade skämtat också? Jag tror jag vet, då hade de två maskerade klonerna från "stjärnornas krig" kommit in och skjutet henne i ryggen och alla män hade gett dom stående ovationer!

2 kommentarer:

Martin sa...

alltså, det här med jultomten låter jävligt snuskigt... kom och sätt dig i Big Daddy's knä och glöm inte att lyfta på kjolen så att jag kan stämpla dig?

och där försvann all oskuldsfullhet ut genom fönstret...

Martin sa...

Jag håller med om Star Wars kvinnokaraktärer, särskilt i dom tre nya filmerna, Alla dom intressanta kvinnojedisarna fick bara ett par nanosekunder i filmen dom var med i.

fast iofs är Han solo's greppande av Leias bröst i return of the Jedi är också bra...

hon har iofs kamouflagedräkt på sig så hur ska han kunna veta var han sätter händerna?