tisdag, mars 04, 2008

Först vill jag säga att jag per definition är emot människor som känner sig kränkta, men jag lägger kränktheten åt sidan för en stund, det är ju trots allt en kvällstidningsord nu för tiden. Jag har funderat på det här med särskolor vs. ”vanliga” skolor. Varför ska en del skolor kallas för sär, det är ju inte så svårt att hitta på mer neutrala namn på skolor, det finns ju massor skolor med neutrala namn redan, jag t.ex. gick på ”Östra skolan”, ”Hjortsjöskolan” och ”Per Brahegymnasiet”, de är ju neutrala och ”vanliga” skolor också, men dom som var särskilda gick på ”Ljungarumskolan” inne i Jönköping och det var särskola och ”vanlig” skola i ett.

Det känns som att ordet särskola är ungefär lika hett och 2000-tal som ordet mentalsjukhus. Så om man kan ändra namn på mentalsjukhus varför kan man inte ändra namn på skolor? Eller ligger skolformen i namnet, alltså, är det just att en skola heter SÄRskola som gör det till en särskola eller är det eleverna, pedagogiken och personalen på skolan som gör det?

Inga kommentarer: