tisdag, augusti 22, 2006

En liten text om politik

Nu är det snart val igen, den 17 september för att vara korrekt. Förra gången och gången innan det röstade jag inte, men nu tänkte jag faktiskt göra det. För jag är inte redo för Maktskifte06 än…

Men frågan är vad jag egentligen ska rösta på, socialdemokraterna är alldeles för småborgerliga för mej, lite som moderat-wannabes, miljöpartiet brukar alltid hota med att kunna tänka sig samarbeta med de borgerliga (trots att de aldrig nog skulle göra det) och så har vi vänsterpartiet som är nog det partiet som känns minst fel, Fi är för orutinerade och smått ologiska, trots att jag är feminist. Men ä andra sidan så finns det ju en uppsjö av andra partier, mina favoriter är (i okronologisk ordning) Unika Partiet, sjukvårdspartiet, enhetspartiet, junilistan (som kanske iofs är ganska stort, kanske) och piratpartiet. Av alla dom verkar ju absolut enhetspartiet och kanske unika partiet intressantast, om jag nu bara kunde förstå vad dom två EGENTLIGEN vill… Eller så kanske jag skulle chocka mej själv och rösta på SD (ingen länk) och sen begå självmord eller nåt sånt. Ibland drömmer jag mardrömmar att jag råkar göra det av misstag, rösta på dom alltså, jag vaknar alltid upp kallsvettig och med ett ångestskrik.

Inatt kom jag på en grej när jag precis skulle somna. Jag tror jag har kommit på det här med maktskifte funkar. Eller rättare sagt jag ser mönstret i maktskitningen och tror mej förstå de bakomliggande psykologiska orsakerna. Vi börjar med att ta en historisk tillbakablick, senast de borgerliga var vid makten var 1991-1994 och innan dess var det 1978-1982 och ett bra tag under 1920-talet men framförallt i början av 1900-talet. Min teori går ut på att borgarna tyvärr kommer att vinna valet, eftersom väljarna behöver bli påminda om hur det blir med ett borgerligt styre ungefär vart 10:e år och det enda man kan göra är att hoppas att fyra år går snabbt. Väljarna vill smaka på det ruttna äpplet ibland och då borde dom ju få det, trots att ruttna äpplen inte alls är speciellt goda…

Fast å andra sidan, om kapitalismen är ens främsta idé och den där gubben Bush eller den där Nixon eller varför inte den där Pinochet och den där Berlusconi är några andra ledare som driver eller har drivit samma idéer, så är frågan om man kanske inte borde få en ny chans ens vart 10:e år! Dessutom får vi ju inte glömma bort den där killen som sjunger och som visst är moderat… fast han blev väl bortglömd någongång under deras senaste mandatperiod.

Ett gäng läskiga gubbar och en bortglömd med gitarr


Till nästa val ska jag starta eget parti, Sjöröveripartiet, vi ska verka för att återinföra sjöröveri på svenska vatten igen och sedan för att förbättra sjörövarnas arbetsmiljö!

4 kommentarer:

Sarha sa...

ha ha ha! vilken bra idé! Jag HATAR pryda partier!

Sarha sa...

jag jobbar på en sådan lista....

Sarha sa...

jag kan säga så mycket att både piratpartiet och folkpartiet kommer ganska högt upp...

Sarha sa...

åh, nej jag har ju glömt att göra klart listan....