lördag, maj 22, 2010

Samtidskonst och Göteborg

Konsthallen i Göteborg ska stängas vis årskiftet och vara stängt fram till 2015 då konsthallen ska öppnas i en ny lokal på Backaplan. Det sista låter kanon, men jag förstår inte varför konsthallen måste stängas fram till dess, varför kan den inte vara öppen under tiden? Grejen är att Konstmuseet tydligen har "akuta problem", jag antar ekonomiska, och därför ska konsthallen stängas, och resurserna omfördelas på nåt sätt. Visst är det väldigt tacksamt att stänga den enda kommunala samtidskonst utställningslokalen i stan, jag menar det är ju ändå ingen som förstår sig på sån konst. Tacka vet jag gamal hederlig målarkonst från 1500-talet som föreställer exakt det som man ser när man tittar på tavlorna, det kan man bara inte spara in på, även om det är den biten som har problem. Dessutom har man ju byggt ett litet begangnat Parisehjul mitt i stan, det är ju samtida och kan säkert förstås som ett konstverk, i dumhet, om inte annat.

Alltså, jag är ironisk och faktiskt inte så bitter som jag låter. Jag tycker bara att det är synd att man så lätt i en stad kan bara stänga den enda kommunala konsthallen, den enda platsen där samtidskonsten ställs ut, utan att någon bryr sig nämnvärt. En kulturstad borde vara uppbyggd som ett ekosystem, men små och stora aktörer, innehålla all slags konst och kultur och låta allt dessa växa och utvecklas samtidigt.

Grejen är ju att det helt saknas en konstscen i Göteborg, det finns en musikscen, teaterscen, dansscen men ingen konstscen. Vilket är jättekonstigt för det finns ju en massa bra konstskolor, konstnärer, gallerier etc. Jag har en teori om att det kan bero på att folk är väldigt försiktiga av sig, man ställer ut samma slags konst på exakt samma slags sätt som man alltid har gjort, för det funkade ju då och då funkar det nu också. Man vågar inte exprimentera, man har inte så många visioner om förnyelse. Bevisa mej gärna fel! Jag har iaf fått intryck av andra städer, inklusive Skövde att man faktiskt vågar ta större risker än i Göteborg, om man gjorde det och skapade en konstscen skulle kanske en stängning av konsthallen skapa större ramaskri, det är ju giganstisk förlust för Göteborg och inte minst konstlivet där. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, för mej personligen finns det ingen framtid i Göteborg, så fort jag har fått ut det jag vill av staden drar jag, till en mindre stad eller till Stockholm och skapar något nytt, något eget. Och Göteborg kan sitta där med sitt hjul och sin eventstad som bygger på tillfälliga besökare och inte på långsiktighet, för någongång kommer besökarna också att vilja ha något mer än tillfälliga attraktioner och då sitter staden med skägget i brevlådan!

Inga kommentarer: