söndag, mars 23, 2008

kårobligatoret

Jag är verkligen inte för kårobligatoriet som det ser ut idag, men jag blir lite kluven när jag läser sammanfattningen av utredningen om obligatroiets vara eller icke-vara (för jag har inte orkat läsa hela utredningen). För mej är kåren så mycket mer än bara utbildningsbevakning och utvärderingar och studentrepresentationer i högskolesammanhang, det handlar om att skapa kontakter, networka som man så fint kallar det i dessa dagar, och för att man ska kunna göra detta krävs ju förutsättningar och kontaktytor. Dessa ytor kan se ut på jättemånga sätt, en pub, en studentradio, ett spex, en idrottsförening osv. men i utredningen faller den här biten i princip helt bort. Eller nja inte helt, det står att kårerna ska verka för studenters psykiska och fysiska hälsa så jag antar att idrottsföreningar fortfarande kan få ekonomiskt stöd, men alla andra kontaktskapande föreningar kommer inte att få något ekonomiskt bidrag mer än lokaler.

Let´s face it, det behövs lite mer än bara lokaler för att sätta upp ett spex, sända studentradio, göra en studenttidning etc. och det är mycket lättare att hitta sponsorer i stora städer än i mindre å andra sidan är det fler som konkurrerar om pengarna, men trots det blöder de flesta kontaktskapande föreningarna redan nu i de flesta studentstäderna och jag tror att om man tar bort allt ekonomiskt stöd för dem kommer de att dö ut sakta men säkert, men det kommer nog att finnas några överlever t.ex. kårspexet här i Stockholm eller lundaspexet (för att dom har rika bidragsgivare från näringslivet och har efter flera hundra år gjort sig kända runt om i landet) studentradion, tidningarna och tv:n i de stora städerna överlever säkert också, men hur kommer det att bli i en sån liten studentstad som t.ex. Skövde där de flesta föreningarna är beroende av kåren och dess pengar och sponsorerna är små och högskolan fattig?

Det är synd om studentföreningarna och det de bidrar med skulle dö ut på sikt. Under mina år i Skövde försvann så många föreningar och klubbar pga. bristande studentengagemang, vad händer när pengarna
försvinner också?

1 kommentar:

Eklindh sa...

Nu skall jag vara så där bitter då som du älskar.

Du säger att många av föreningarna försvinner. Just för att personer inte vill göra något. Detta är väl lite det som är problemet med alla föreningar som får bidrag/pengar på regelbunden basis. Då får "alla" känslan av att "någon" annan gör detta åt mig. Det är så i sportföreningar, politiska föreningar och jag gissar på att det är samma sak i studentföreningar.

Kanske kan detta vara en nytändning för föreningar när man inte längre får pengar så regelbundet? Kanske börjar folk förstå att man måste göra något själv och inte lite på att någon annan gör detta åt mig för det får dom pengar för?